تست شخیصت شناسی

تست شخصیت شناسی شغلی رایگان

تست شخصیت شناسی شغلی رایگان

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 06 مهر 1401 ساعت 13:49

تست شخصیت‌شناسی MBTI از جمله مطرح‌ترین و کاربردی‌ترین تست‌های خودشناسی است که در سرتاسر دنیا و توسط افراد مختلف از آن استفاده می‌شود.

تست شخیصت شناسی

در این مطلب به معرفی کامل این تست پرداخته، چند سایت معتبر برای تست آنلاین شخصیت‌شناسی مایرز بریگز را به شما معرفی کرده و در پایان نیز تست MBTI رایگان را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

 همچنین درباره چگونگی استفاده از نتایج این تست در یافتن مسیر شغلی مناسب نیز صحبت خواهیم کرد. اگر می‌خواهید به‌صورت مستقیم سراغ تست بروید، روی دکمه زیر کلیک کنید:

تست شخصیت‌شناسی MBTI چیست؟

تست MBTI از محبوب‌ترین تست‌های شخصیت‌‌شناسی است که کاربردهای متنوعی در خودشناسی، انتخاب مسیر شغلی، یافتن استعدادها، مشاورۀ ازدواج و بهبود ارتباطات کاری دارد.

بیش از هفتاد سال از انتشار نسخۀ اولیه تست شخصیت مایرز بریگز (MBTI) می‌گذرد. در طی این سال‌ها این آزمون به مرور تکمیل شده و مورد استفاده بسیاری قرار گرفته. ساده و کاربردی بودن تیپ‌های شخصیتی تست MBTI باعث شده این تست در ردیف بهترین تست‌های شخصیت‌‌شناسی قرار بگیرد.

تست شخصیت‌شناسی MBTI چطور شکل گرفت؟

اولین نسخه از تست تیپ‌های شخصیتی مایرز بریگز در سال 1943 توسط یک مادر و دختر به نام‌های کاترین بریگز و ایزابل بریگز مایرز منتشر شد. این تست براساس تیپ‌های روانشناختی طراحی شده و منجر به شکل‌گیری ایده 16 تیپ شخصیتی شد.

بیشتر بخوانید: نقشۀ راه کسب درآمد بر اساس شخصیت

تیپ‌های شخصیتی از نظر یونگ

تئوری شخصیت‌شناسی یونگ، با مطرح کردن مفهوم عملکردهای شناختی، نقش زیادی در شکل دادن به تست MBTI داشته‌ است. او عملکردهای شناختی را نوع مشخصی از پردازش‌های ذهنی می‌دانست که در شرایط مختلف در ذهن فرد فعال می‌شوند.

یونگ چهار عملکرد روانشناختی اصلی را با عناوین زیر مطرح کرد:

  1. فکری
  2. حسی
  3. شهودی
  4. احساسی

سپس برای هر کدام دو زیرشاخه درونگرا و برونگرا مشخص کرد و در مجموع به هشت عملکرد شناختی رسید.

برای آشنایی بیشتر در این زمینه، می‌توانید نگاهی به مطلب عملکردهای شناختی یونگ در تکمیل تست شخصیت شناسی MBTI بیاندازید.

تیپ‌های شخصیتی MBTI چه هستند؟

مایرز و بریگز پس از مطالعات گسترده در باب شخصیت، به چهار فاکتور اصلی شخصیتی رسیدند که در کنار هم یک کد چهارحرفی ایجاد می‌کنند:

  • درونگرا (I) یا برونگرا (E): نحوه جذب انرژی؛ در تنهایی یا در جمع؟
  • شهودی (N) یا حسی (S): نحوه دریافت یا بیان اطلاعات؛ کلی‌نگر یا جزئی‌نگر؟
  • فکری (T) یا احساسی (F): نحوه تصمیم‌گیری؛ تصمیم نهایی با منطق گرفته می‌شود یا احساس؟
  • منظم (J) یا منعطف (P): نحوه سامان‌دهی مکان و زمان؛ برپایه نظم و چهارچوب‌مند یا آزادی و انعطاف در برنامه‌ها؟

در تصاویر پایین شرح بیشتری از مشخصات هر کدام از این این ویژگی‌های شخصیتی را مشاهده می‌کنید (برداشت شده از مقالۀ معماری و MBTI).

تفسیر تست MBTI چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

پس از انجام تست MBTI، تیپ شخصیتی شما مشخص می‌شود و طبق آن چهار عملکرد شناختی یونگ برای تیپ شخصیتی‌تان به‌دست می‌آید.

هر کدام از تیپ‌های شخصیتی MBTI دارای مشخصاتی هستند که با مطالعه آن‌ها می‌توانید به خودشناسی بهتری برسید. در تحلیل تست MBTI، نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی شما و همچنین راهکارهایی برای تقویت نکات مثبت و برطرف کردن نکات منفی به شما داده می‌شود.

از نتایج تست شخصیت‌شناسی MBTI در مشاوره‌های شغلی، مهارت‌های ارتباطی و مشاوره‌های ازدواج استفاده می‌شود.

این‌که این تفسیرها تا چه حد قابل اتکا هستند جای بحث دارد، اما به شکل کلی می‌توان گفت استفاده از تحلیل تست MBTI نیاز به شناخت دقیقی از تئوری شخصیت‌شناسی یونگ دارد و اگر در این زمینه از یک متخصص کمک بگیرید و یا خودتان در مطالعۀ MBTI عمیق بشوید، می‌توانید در موارد بسیاری از آن استفاده کنید.

نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل تست MBTI در چه حیطه‌هایی کاربرد دارد؟

 از آزمون MBTI در موارد زیادی استفاده می‌شود. یکی از زمینه‌هایی که تست MBTI فارسی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، زمینه‌‌های مربوط به شناخت شخصیت خود و اطرافیان، کشف استعداد، یافتن مسیر شغلی مناسب و بهبود ارتباطات انسانی است.

هر چند از تست MBTI در فرآیند استخدام و محیط‌های کاری هم استفاده می‌شود، اما تست نئو به‌علت دقیق‌تر بودن از نظر آماری و تست دیسک به‌علت ساده‌تر بودن تیپ‌های رفتاری، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد در منزل

تست شخصیت‌شناسی MBTI چه کمکی به ما در انتخاب مسیر شغلی می‌کند؟

تست مایرز بریگز  ادعا می‌کند، تیپ شخصیتی انسان در طول عمر تا حد زیادی ثابت است؛ البته رشد شخصیت در تمام طول عمر اتفاق می‌افتد و ما به مرور یاد می‌گیریم چطور از عملکردهای شناختی دیگر استفاده کرده و خودمان را با شرایط مختلف بهتر وفق بدهیم؛ اما باز هم ترجیحات اساسی که با تیپ شخصیتی ما سازگار است، به قوت خود باقی می‌ماند.

بنابر توضیحات فوق، نتایج این تست می‌تواند در درازمدت قابل استفاده باشد و در تصمیم‌گیری مسیر شغلی به ما کمک زیادی کند.

 در تحلیل تست رایگان MBTI به هر شخص تعدادی شغل پیشنهاد داده می‌شود که با خصوصیات آن تیپ شخصیتی سازگاری دارند.

یک نمونه از این پیشنهادات شغلی را در تصویر پایین مشاهده می‌کنید که ممکن است به‌نظر برسد این شغل‌ها ارتباطی به هم نداشته باشند، با این‌حال مرتبط و سازگار با یک تیپ‌ شخصیتی هستند.

نکته‌ای که در مورد این تست اهمیت دارد، این است که نتایج آن وحی منزل نبوده و الزاما تعیین‌کننده موفقیت یا عدم موفقیت شغلی شما نیستند؛ اما می‌تواند ترجیحات و اولویت‌های شغلی مرتبط‌تری را به شما نشان دهد.

دو نقد اساسی به تست شخصیت‌ مایرز بریگز:

  • انتقاد اول:

ثابت نبودن نتیجه تست: گاهی وقت‌ها ممکن است در صورت تکرار، نتیجه نهایی تست متفاوت باشد.

  • انتقاد دوم:

تقسیم انسان‌ها به 16 دسته: این تست همه انسان‌ها را، با تفاوت‌های بی‌شمارشان، در 16 تیپ شخصیتی قرار می‌دهد. این کار به‌نظر بسیاری از منتقدان، ساده کردن پیچیدگی‌های روانی انسان است.

بحث‌های زیادی بر سر کاربردی بودن یا نبودن تست تیپ‌های شخصیتی MBTI وجود دارد؛ در مطلب 10 پاسخ به انتقادات وارد شده بر تست MBTI، یک دفاع جانانه از این تست صورت گرفته که احتمالا می‌تواند شما را برای انجام تست MBTI متقاعد کند.

چگونه از تست شخصیت مایرز بریگز استفاده کنیم؟

  • هر چه بادقت‌تر و واقع‌بینانه‌تر به سوال‌ها پاسخ بدهیم، نتیجه نزدیک‌تری به واقعیت می‌گیریم. اگر بی‌حوصله و بی‌دقت به سوالات جواب بدهیم، احتمال اینکه تیپ شخصیتی مغایر با تیپ شخصیت اصلی‌مان به‌دست بیاید افزایش پیدا می‌کند.
  • یکی از نکات مثبت تست شخصیت‌شناسی MBTI این است که هیچ‌کدام از تیپ‌های شخصیتی را بد نمی‌داند و نکات مثبت و منفی هر تیپ را بیان می‌کند.
  • داشتن یک تیپ شخصیتی خاص دلیلی بر خوب نبودن در کاری نیست. تست‌های شخصیت‌شناسی برای خودشناسی بهتر هستند و قرار نیست ما را محدود و ناامید کنند.
  • برخلاف ساده‌سازی‌هایی که در مطالب موجود در اینترنت انجام می‌شود، درک صحیح نتیجه تست MBTI و استفاده از آن در تصمیمات مهم زندگی نیاز به مطالعه و تحلیل داشته و زمان‌بر است.
  • تست‌های خودشناسی برگرفته از تئوری شخصیت یونگ مثل MBTI و آرکی‌تایپ‌های یونگ، در مبانی پایه‌ای مشترک بوده و در کنار هم قابل درک هستند؛ اما تست‌هایی مانند تست پنج عاملی نئو یا تست دیسک، مبانی متفاوتی دارند و در تعریف مفاهیمی مثل درون‌گرایی و برون‌گرایی متفاوت هستند و کاربردهای متفاوتی نیز دارند.

تست MBTI رایگان را کجا می‌شود انجام داد؟ و نحوه پاسخ‌دهی به سوالات آن چگونه است؟

آزمون معتبری که توسط موسسۀ مایرز بریگز ارائه می‌شود، به‌صورت رایگان در دسترس نیست و نمونه‌هایی از تست MBTI رایگان که در سایت‌ها به زبان انگلیسی‌ موجود است با پرسشنامۀ اصلی تفاوت‌هایی دارند. تست‌های MBTI فارسی هم اکثرا ترجمه شدۀ همین نمونه‌ها هستند.

از همین رو ممکن است شما تست‌های مختلفی با 50 تا 80 سوال پیدا کنید که بعضی دو گزینه‌ای و بعضی پنج‌ گزینه‌ای هستند؛ اما به هر حال اکثرا توان تشخیص درست تیپ شخصیتی شما را دارند.

زمان انجام تست به نسبت تعداد سوالات متفاوت است اما به‌طور میانگین حدود سی دقیقه طول می‌کشد.

اگر به‌دنبال انجام تست MBTI رایگان فارسی هستید، می‌توانید به انتهای همین صفحه مراجعه کرده و این تست را به‌صورت رایگان انجام دهید.


پیش از اینکه تست را انجام بدهید، به این نکته توجه کنید که مستقل از اینکه تیپ شخصیتی شما چیست، شما می‌توانید مهارت‌های مختلف را یاد بگیرید. مطلع شدن از تیپ شخصیتی، نباید باعث شود به خودتان برچسب بزنید و از یادگیری مهارت‌های مورد نیاز غافل بشوید.

اگر فکر می‌کنید یادگیری مهارت کار سختی است و یا تلاش‌های گذشته شما برای یادگیری مهارت (مثل زبان انگلیسی یا یک نرم‌افزار) به شکست منجر شده، باید پیش از هر چیز یادگرفتن را یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید: دوره آنلاین یادگیری اثربخش

مسیر شغلی متناسب با تیپ شخصیتی خود را بسازید

قطعا بعد از دیدن نتیجه تست MBTI خود به سوالات زیر فکر خواهید کرد:

  • چه شغلی مناسب تیپ شخصیتی من است؟
  • با این تیپ شخصیتی چه نوع زندگی‌ای در پیش خواهم داشت؟
  • چگونه می‌توانم شغل مورد علاقه خودم که نیاز مالی‌ام را نیز تامین کند پیدا کنم؟

اصلا نگران نباشید.

ما در دوره طراحی مسیر شغلی به همه این سوالات پاسخ داده‌ایم.

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید و با تهیه دوره طراحی مسیر شغلی، آینده خود را روشن‌تر کنید.

همچنین می‌توانید با انجام تست شخصیت شناسی شغلی رایگان تا حدی به آشنایی در این زمینه دست پیدا کنید.


تست آنلاین شخصیت‌شناسی MBTI:

نکاتی در مورد تست آنلاین MBTI:

  • این تست از 70 سوال دوگزینه‌ای تشکیل شده و پاسخگویی دقیق به سوالات حدودا بیست دقیقه طول می‌کشد.
  • لطفا سوالات را بادقت بخوانید و گزینه‌ای که بیشترین شباهت را به شما دارد انتخاب کنید.
  • لازم است به همه سوالات پاسخ بدهید.
  • مبنای سنجش تیپ شخصیتی شما، پاسخی است که شما به سوالات می‌دهید. پس سوالات را با دقت خوانده و سپس به آن‌ها پاسخ بدهید.
  • در تئوری مایرز بریگز، تیپ شخصیتی قابل تغییر نیست، بلکه تکامل پیدا می‌کند.
  • در این تست چیزی تحت عنوان «بهترین یا بدترین تیپ» وجود ندارد و هر تیپ شخصیتی نکات قوت و ضعف خودش را دارد.
  • نتایج تست شخصیت‌شناسی MBTI به ما کمک می‌کند به خودشناسی بهتری رسیده و شخصیت خودمان را ارتقا بدهیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: karnakon.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر