مرجع تست های دقیق روانشناسی و شخصیت شناسی
psychologytest.fileon.ir

تست ازدواج برای مجردها آنلاین

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 08 مهر 1401 ساعت 17:52

تست ازدواج

تست روانشناسی عشق و ازدواج

مجرد هستید یا متاهل؟ تازه تصمیم به ازدواج گرفته اید یا سالها از ازدواج شما می گذرد؟ شاید هم مشاور ازدواج باشید! ولی برای همه شما تست شخصیت شناسی ازدواج می تواند کارآیی داشته باشد. با تست های مختلف ازدواج شما از میزان همسانی خود و طرف مقابلتان آگاه می شوید.

در کتاب عشق عاقلانه بیان کرده ام که ازدواج یک ساحل امن نیست که پارو بزنید و در آن جا در حالت آرمانی سکونت کنید، بلکه ازدواج یک چالش است که نیاز است توانمندی و مهارتهای لازم را داشته باشید.

در این مقاله چند مورد از تست های معروف ازدواج را معرفی می کنم. قبل از آن بدانید که صرفا با تست روانشناسی ازدواج ، شما نمی توانید یک ازدواج بی درد سر داشته باشید. شما نیاز دارید که حتما با مشاوره ازدواج هم گفتگویی داشته باشید.

اگر دنبال پیدا کردن تست روانشناسی ازدواج، تست شخصیت شناسی ازدواج، تست روانشناسی عشق و ازدواج و انواع دیگر تست در زمینه ازدواج هستید این مقاله کمک کننده است.

تست شخصیت شناسی ازدواج (تست ۵ عامل نئو)

فهرست محتوای این مقالهنمایش

از جمله تست شخصیت شناسی ازدواج می توان به تست نئو اشاره کرد.

این تست یکی از معروفترین تستها است که در جلسات مشاوره ازدواج یا در زوج درمانی ها استفاده می شود. شما می توانید این تست را همین الان انجام دهید. ولی تفسیر آن نیاز به همراهی یک کارشناس زوج درمانگر دارد.

این تست کاربردهای مختلفی در زمینه ازدواج، استخدام و  تشخیص اختلالات روانشناسی دارد. فرم استاندارد مدل شخصیت شناسی NEO پنج عامل اصلی شخصیت بزرگسالان را بررسی می‌کند که همان BIGE FIVE است و علاوه بر ۵ صفت اصلی  در هرکدام، شش ویژگی را نیز برمی‌شمرد.

مک گری و کاستا توانسته‌اند از دل هزاران صفت شخصیتی که در انسان وجود دارد ۵ عامل بزرگ را پیدا کنند که به همین خاطر به این نظریه Big five نیز گفته می‌شود. این ۵ عامل بزرگ که در این تست مورد بررسی قرار می‌گیرد روان رنجورخویی، برون گرایی، گشودگی نسبت به تجربه، توافق پذیری و وجدان گرایی و وظیفه شناسی را شامل می‌شود.

تست نئو قدرت زیادی داشته و می‌تواند گوشه و کنارهای مختلفی از شخصیت افراد را نمایش بدهد. با تحلیل عوامل پنج‌گانه‌ی خروجی تست، می‌توان به شناخت کاملی نسبت به وضع عاطفی، اجتماعی، تجربی، نگرشی و انگیزشی فرد دست یافت و این به وضوح به شما بعنوان مدیر یا مشاور منابع انسانی هر مجموعه‌ای کمک خواهد کرد.

نئو دو مدل دارد: یکی NEO-PIR نامیده می شود و ۲۴۰ سوال دارد که علاوه بر ۵ عامل اصلی شخصیت شما ۵۵ عامل دیگر که زیرمجموعه این ۵ عامل هستند را نیز ارزیابی می کند. دیگری NEO-FFI نامیده می شود و ۶۰ سوال دارد که تنها ۵ عامل اصلی را ارزیابی می کند.
در واقع تست نئو یک تست خودشناسی بسیار دقیق و کامل است. این آزمون به منظور روان درمانی و سنجش شایستگی های شغلی نیز استفاده می شود.

تست روانشناسی عشق و ازدواج (تست ۱۶ عاملی کتل)

تست ۱۶ عامل شخصیت توسط ریموند کتل طراحی شده است. ۱۶ عامل این آزمون با تست MBTI که توسط مایرز و بریگز تهیه شده است، متفاوت می باشد. ریموند کتل، روانشناس انگلیسی، در تحقیقات خود متوجه شد كه تغییرات در شخصیت انسان را می توان با استفاده از یك روش آماری شناخته شده به عنوان تحلیل عاملی با مدلی كه دارای شانزده متغیر (ویژگیهای شخصیتی) است، توضیح داد. پس از این کشف، وی به ساخت و ترویج پرسشنامه ۱۶PF پرداخت. تست شخصیت شناسی کتل شامل ۱۷۸ جمله در مورد فرد است که باید به صورت ۵ گزینه ای به آن پاسخ دهد.

  تست کتل به علت مطالعات علمی کتل و نظریه ۱۶ عاملی آن در  بسیاری از مراکز استفاده می شود؛  مانند محیط های صنعتی، سازمانی، تحقیقاتی ، آموزشی  و پزشکی   و همچنین روانشناسان زیادی از این تست برای شناخت مراجعه کننده های خود استفاده می کنند.

این ۱۶ عامل با این صفات نامیده شده‌اند:

حمایتگری، تفکر انتزاعی، پایداری هیجانی، سلطه گری، سرزندگی، قانون‌مداری، جسور بودن، احساساتی بودن، بدگمانی، خیال‌پردازی، زیرکی، نگرانی، تحول‌گرایی، فردگرایی، نظم، چابکی.

در طرف مقابل همین عامل‌ها داریم:

خودخواهی، تفکر عینی، ناپایداری هیجانی، سلطه پذیری، گوشه‌گیری، قانون‌گریزی، محتاط بودن، منطقی بودن، خوش‌باوری، عملگرایی، خودافشاگری، آسودگی، محافظه‌کاری، جمع‌گرایی، بی‌نظمی، خونسردی

طبیعی است که هر کدام از تست‌های روانشناسی به ما اطمینان ۱۰۰ درصدی نمی دهند اما در حد قابل قبولی ما را به پارامترهای شخصیت یک فرد نزدیک می‌کنند. هر یک از تست‌های روانشناسی برای یک موقعیت مورد استفاده می‌گیرند و یکسری فاکتورها را به خوبی اندازه گیری می‌کنند.

این تست در جاهای مختلف استفاده می شود ولی می توان به عنوان تست شخصیت شناسی ازدوج هم از آن استفاده کرد.

تست ازدواج (تست MMPI)

معروف ترین و جامع ترین تست روانشناسی تست mmpi فرم بلند است. ولی می توان در جاهایی از این تست به عنوان تست روانشناسی ازدواج هم استفاده کرد.

این واقعیت که MMPI و MMPI2 رایج ترین وسیله روانشناختی شخصیت سنجی است و در نوع خود بیش از هر آزمونی مورد تحقیق قرار گرفته است بدون تردید یکی از امتیازات برجسته آن است و هر ساله چند صد مقاله تحقیقی در مورد MMPI نوشته می شود که بطور گسترده در مطالعات پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرار میگیرد.

این تست نقش مهمی در تعیین مشکلات اجتماعی، شخصی و رفتاری در بیماران روانی دارد و اطلاعات باارزشی در جهت تشخیص و درمان بیماران در اختیار پزشک قرار میدهد.

از نقاط قوت MMPI، ماهیت غیر نظری آن است، خصوصیتی که احتمال مفید بودن آن را در طیفی گسترده افزایش می دهد.

وجود مقیاس های اعتباری که برای ارزیابی نگرش نسبت به شرکت در آزمون طرح ریزی شده اند علاوه بر اطلاعات شخصیتی و بالینی یک مزیت مشخص MMPI است که موجب برتری آن بر بسیاری از ابزارهای شخصیت سنجی دیگر شده است.

مطالعه بیشتر: تست استعداد یابی

نسخه فارسی تست شخصیت MMPI برای تست ازدواج

آزمون چند وجهی MMPI توسط گروهی از پژوهشگران آمریکایی ارائه شده است . این آزمون به علت جامع بودن و صحیح بودن نتیجه های آن ، به سرعت از محبوبیت بالایی برخوردار شد و بیش از پنجاه کشور آن را به زبان خود ترجمه کردند.

از آنجایی که در فرهنگ غربی و فرهنگ ایرانی تفاوت هایی وجود دارد ، پس از ترجمه ی این آزمون محبوب آن طور که باید شخصیت فرد را منعکس نمی کرد و روانشناسان دچار مشکل می شدند.

به همین خاطر به صورت نرم فارسی درآمد.

این تست به شناخت ویژگی‌های شخصیتی طرفین توسط مشاور ازدواج و خود آن‌ها کمک می‌کند. البته تحقیقات کمی در این زمینه صورت‌گرفته است.

شیوه استفاده تست MMPI چگونه است؟

MMPI دارای حق نشر و نسخه‌برداری توسط دانشگاه مینه‌سوتا است، به این معنی که برای اجرا و استفاده از این تست شخصیت باید هزینه پرداخت کرد.

MMPI باید توسط یک متخصص، ترجیحاً یک روان‌شناس بالینی یا روانپزشک که آموزش خاصی در مورد تست MMPI دیده است، اجرا، امتیازدهی و تفسیر شود.

MMPI را می‌توان به‌صورت جداگانه یا گروهی انجام داد و نسخه‌های رایانه‌ای آن هم در دسترس است. MMPI-2 و MMPI-2-RF برای افراد ۱۸ سال به بالا طراحی شده‌اند. MMPI-A و MMPI-A-RF هم ویژه نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ سال هستند.

این آزمون را می‌توان به‌صورت دستی یا با کمک رایانه امتیاز داد، اما نتایج باید همیشه توسط یک روان‌شناس یا روانپزشک واجد شرایط که آموزش مفصلی در زمینه تفسیر MMPI داشته است، تفسیر شود.

مطالعه بیشتر: ذهن موفق

آیتم های سنجش و تفسیر تست MMPI

ده شاخص یا مقیاس وجود دارند که تست MMPI آن‌ها را بررسی می‌کند. هر شاخص به الگو و شرایط روانی متفاوتی مربوط است. در ادامه به بررسی هریک از این ده شاخص می‌پردازیم.

۱. خودبیمارانگاری

این شاخص شامل ۳۲ مورد سؤال است که برای اندازه‌گیری اینکه شخص نگرانی در مورد سلامت خودش دارد یا نه و اینکه میزان این نگرانی چقدر است. خودبیمارانگاری حالتی است که فرد بدون هیچ نوع علائم بالینی و هیچ اثری از بیماری تصور می‌کند که به یک بیماری مبتلاست یا به‌زودی مبتلا می‌شود. گرفتن امتیاز بالا در این بخش نشانگر این است که نگرانی شما در این مورد برای زندگی عادی شما مزاحمت ایجاد کرده و می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در روابط شما شود.

۲٫ افسردگی و تست MMPI

این شاخص شامل ۵۷ مورد است که میزان رضایت شما از زندگی را می‌سنجد. شخصی که در این شاخص از تست MMPI نمره بالا بگیرد، ممکن است با افسردگی بالینی و یا فکر خودکشی به طور مکرر دست‌وپنجه نرم کند. نمره و امتیاز کمی بالا در این بخش نشانگر نارضایتی نسبت به موقعیتی که در آن قرار دارید است.


۳. تشنج (حمله عصبی)

شاخصی ۶۰ سؤالی است که میزان استرس و اضطراب شما را می‌‌سنجد. سؤالات این بخش هم علائم فیزیکی و هم واکنش‌های روانی شما را در شرایطی که تحت‌فشار باشید مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

تحقیقات نشان دادند که افراد مبتلا به دردهای مزمن، به علت نگرانی‌های شدید و بلندمدت در مورد سلامت خود، ممکن است در سه شاخص اول امتیاز و نمره بالاتری نسبت به دیگران کسب کنند.


۴. اختلالات روانی

این مقیاس در ابتدا برای نشان‌دادن این بود که آیا شما آسیب روانی را تجربه کرده‌اید یا خیر. ۵۰ سؤال را شامل می‌شود که رفتارها و نگرش‌های ضداجتماعی را هم اندازه‌گیری می‌کند.

اگر فردی در این شاخص نمره بالایی کسب کند، ممکن است به‌عنوان اختلال هویت تشخیص داده شود.


۵. مردانگی/زنانگی

هدف اصلی این بخش از تست که ۵۶ سؤال را شامل می‌شود، تعیین هویت جنسی افراد است. این امر مربوط به زمانی است که برخی از متخصصین روان‌شناسی، جذب افراد به همجنس (همجنس‌گرایی) را نوعی اختلال می‌دانستند.

اما امروزه که دیگر همجنس‌گرایی نسبت به گذشته برای بسیاری از جوامع جاافتاده است، این شاخص برای ارزیابی میزان سازگاری افراد با قواعد جنسیتی استفاده می‌شود.


۶. پارانویا یا اختلال شخصیت پارانوئید

این شاخص که دارای ۴۰ سؤال است، به طور ویژه، علائم همراه با روان‌پریشی را ارزیابی می‌کنند؛ از جمله:

  • سوءظن شدید به افراد دیگر (شکاک بودن بیش از حد)
  • افکار خیلی بزرگ و غیرمعقول
  • احساس مورد آزار و اذیت بودن توسط جامعه.

گرفتن امتیاز بالا در این بخش از تست MMPI می‌تواند نشانگر وجود یک اختلال روان‌پریشی یا یک اختلال شخصیت پارانوئیدی در فرد باشد.

تست mmpi مواردبسیار بیشتری را بررسی می کند

مطالعه بیشتر: تست هوش هیجانی

تست ازدواج چه مواردی را نشان می دهد؟

تستهای مختلف ازدواج موارد زیر را نشان می دهند:

  • ثبات یا بی ثباتی هیجانی شما: مواردی مثل افسردگی، استرس، خشم و…
  • میزان برون گرایی یا درون گرایی شما
  • قدرت تصمیم گیری شما
  • میزان بدبینی یا خوش بینی
  • وظیفه شناسی
  • اختلالات شخصیتی
  • رهبر یا پیرو بودن
  • میزان صمیمیت
  • و ده ها مورد دیگر

آیا برای یک رابطه عاشقانه فقط تست ازدواج کافی است؟

قطعا خیر! در جلسات مشاوره قبل از ازدواج موارد زیادی بررسی می شود که در مصاحبه و جلسات مشخص می شود ولی از تستها هم می توان به عنوان کمک بهره برد.

چرا مشاوره ازدواج لازم است؟

جلسات مشاوره قبل از ازدواج کمک می کند که دو نفر با چالش های زندگی مشترک آشنا شوند و بدانند که چگونه با هم ارتباط بهتری داشته باشند. تحقیقات نشان داده است عامل اصلی طلاق و جدایی عدم ارتباط موثر زن و مرد است. مشاوران زبده به زوجین کمک می کنند که توانایی ارتباطی خود را تقویت کنند، انتظارات واقع بینانه نسبت به ازدواج پیدا کنند و روش های حل تعارضات و اختلافات را یاد بگیرند.
گاتمن می گوید: کارگاه های ازدواج و مشاوره به زوجین کمک می کنند که زوجین از همان ابتدا رابطه سالم ایجاد کنند.

در یاد داشته باشید که شما ارزش ها و عقاید و فرهنگ خاص خودتان را در ذهنتان دارید و با این ذهنیت وارد یک رابطه عاطفی می شوید و انتظار دارید که طرف مقابل با این عقاید و ارزش ها هماهنگ باشد. مثلا سیستم خانواده و ارزش های مذهبی بین دو نفر متفاوت است، ولی هر دو انتظار دارند طرف مقابل به آن شیوه ای فکر کند که خودش فکر می کند.

بسیاری از افراد به این امید ازدواج می کنند که شخصی بیاید و نیازهای اجتماعی، اقتصادی یا عاطفی شان را برآورده کند. اما در بسیاری از موارد این اتفاقات نمی افتد. در جلسات مشاوره این مباحث بررسی می شوند و دو نفر دیدگاه واقع بینانه ای نسبت به همدیگر پیدا می کنند که بتوانند مسیر زندگی را با هم به پیش ببرند.

مطالعه بیشتر: مشاور آنلاین روانشناسی 

هر چند تست ازدواج برای کمک به مشاوران ازدواج طراحی شده است ولی بعضی از افراد بدون کمک از متخصصین به انجام این تستها می پردازند که مطمئنا آسیب رسان است و باعث قضاوتهای ناصحیح می شود.


منبع: zehnemovafagh.com