مرجع تست های دقیق روانشناسی و شخصیت شناسی
psychologytest.fileon.ir

خصوصیات مردان عاطفی

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 08 مهر 1401 ساعت 17:57

فهرست محتوای این مقالهنمایش

در کتاب سیاست های زنانه به سبک هرا بیان کرده ایم که زنان، از نظر مردان دو گروهند: ملکه و دم دستی. ملکه ها برای مرد جذاب و قابل احترامند: آن ها روانشناسی مردان را می دانند. در این مقاله ۵ واقعیت در مورد مردان بیان می کنیم که دانستن آن ها سیاست های زنانه شما را افزایش می دهد:

واقعیت اول – مردان به احترام بیشتر از عشق نیاز دارند

اگر مرد مقابل شما بین دو گزینه قرار گیرد که از او بخواهند یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنند:

الف- تو دوست داشتنی نیستی

ب- تو توانایی نداری

در بیشتر موارد مردها گزینه اول را انتخاب می‌کنند. مردان نمی‌خواهند از دید زنان ضعیف جلوه کنند. مهمترین کاری که یک زن باسیاست انجام می‌دهد این است که احترام مرد را رعایت کند و او را بی‌عزت نکند. بسیاری از زنان در زمان‌های عصبانیت مرد را «بی‌عرضه» صدا می‌زنند و این عبارت و عبارت‌های مشابه برای مرد مهلک هستند.

اگر مردی احساس بی‌احترامی کند و احساس کند از نظر زن توانایی لازم را ندارد، احساس دوست‌داشتنی بودن هم نمی‌کند.

روانشناسی مردان می گوید: اگر به مردی علاقه‌مند هستید عشق خود را همراه با احترام بیان کنید. در ضمن به خودتان هم احترام بگذارید و خود را دست کم نگیرید در این صورت است که جذابیت شما بیشتر می‌شود.

[bookSiasat]

دکتر امرسون اگریچ بنیان گذار گروه عشق و احترام می‌گوید: «اگر بین مرد و زن بحث و دعوایی پیش آید زن با گریه کردن نشان می‌دهد که دوست داشتنی نیست ولی مرد با عصبانیت نشان می‌دهد که به او احترام گذاشته نشده است.

عصبانیت؛ پاسخ مردان به مورد احترام قرار نگرفتن است. تا زمانی که شما به او احترام واقعی نشان ندهید عشق شما را نمی‌پذیرد. انتقاد کردن، بی‌توجهی کردن و عدم توجه به نگرانی‌های او نشانه بی‌احترامی است.

روشی که مرد فکر می‌کند به او احترام می‌گذارید کاملاً با روشی که شما فکر می‌کنید احترام می‌گذارید فرق می‌کند. همان گونه که روشی که زن دوست دارد مرد به او عشق را نشان دهد در بسیاری ازموارد با روشی که مرد بیان می‌کند متفاوت است.

هرگاه به یک زن بگویی دوستت دارم و به او ثابت کنی احساس عشق و هر گاه به یک مرد افتخار کنی و او را مورد احترام قرار دهی احساس عشق می‌کند.

چگونه یک زن می‌تواند احترام را به مرد نشان دهد:

الف- احترام به قضاوت‌ها و نظراتش

وقتی مرد سخنی می‌گوید اگر موافق هستید تأیید کنید اگر مخالف هستید مخالفت خود را با حالت تهاجمی نشان ندهید. اگر می‌خواهید مخالفت کنید دلیل بیاورید و البته ابتدا او را تأیید کنید.

خیلی از مردان گلایه می‌کنند که در محل کار و در بیرون، دیگران به نظر آن‌ها توجه می‌کنند ولی در منزل همسرشان بی‌توجه است. این مسأله باعث می‌شود کم‌کم مرد از شما دور شود.

مطالعه بیشتر: رفتار ها و نشانه های یک مرد عاشق

ب- احترام به توانمندی‌ها

مردان اگر بتوانند کاری انجام دهند احساس قدرت می‌کنند. مثلاً وسیله‌ای در منزل خراب می‌شود و او می‌خواهد درستش کند منصرفش نکنید. شاید او می‌خواهد قدرت خود را نشان دهد. خیلی از زنان فوراً می‌گویند به یک تعمیرکار زنگ بزن. بگذارید او خودش تصمیم بگیرد.

اگر احساس کند که شما او را باور دارید احساس غرور می‌کند و برای خوشحالی شما تلاش بیشتری می‌کند.

ج- احترام به ارتباطات

زنان قدرت زیادی در قدرت دادن، تضعیف کردن، تشویق و خشمگین کردن مرد دارند. گاهی بعضی چیزها که از نظر زن چندان مهم نیست ولی مرد را خرد می‌کند. چیزهایی مثل زیر سؤال بردن توانمندی‌ها، نوع حرف زن، نوع رانندگی و… مرد را عصبانی می‌کند. جالب این است که بسیاری از این موارد از نظر زنان بی‌احترامی نیست و فکر می‌کنند این فقط بیان یک سری جملات است. مهم این نیست که شما چه چیزی در نظر دارید، مهم این است که مرد از حرف یا رفتار شما چه برداشتی خواهد داشت.

د- احترام در جمع

شوانتی فلدهان در کتاب «فقط برای زنان» می‌گوید: بزرگترین مجرمان زنانی هستند که مرد خود را دوست دارند ولی به گونه‌ای برخورد می‌کنند که او احساس بی‌احترامی می‌کند.

وقتی در جمع از مرد انتقاد می‌کنید یا حرف‌ها و دیدگاه‌هایش را با حالتی از سرزنش له می‌کنید او را تحقیر می‌کنید. وقتی که مردی در جمع از طرف زن مورد نظر خود حمایت می‌شود احساس غرور می‌کند. یک زن باسیاست حتی حواسش به شوخی‌هایی که بامرد می‌کند هم هست و می‌داند که حرفی نزد که مرد فکر کند توانایی ندارد.

وقتی عصبانی یا ناراحت هست به او انتقاد نکنید بگذارید ناراحتی‌اش به اتمام برسد آن گاه حرف خود را بزنید.

گاهی زنان در مورد مردان فرضیاتی درست می‌کنند که اشتباه هست. مثلاً مرد ناراحت است و زن فکر می‌کند او را دوست ندارد، یا مرد کاری را که زن گفت انجام نداده است و زن فکر می‌کند این مرد بی‌مسئولیت هست. در حالی که ممکن است فراموش کرده باشد.

واقعیت دوم- مردان از این که مسائل درونی‌شان برای زنان برملا شوند بسیار ناراحت می‌شوند

خیلی از مردان ضعف‌های درونی خود را می‌پوشانند و تمایل ندارند که زنان این موارد را بفهمند. این مسأله به خاطر این است که مردان از بچگی یاد گرفته‌اند که باید قوی باشند و کسی نباید ضعف آن‌ها را متوجه شود. در تحقیقاتی که انجام گرفته است بیشتر مردان یک ناامنی درونی دارند ولی تلاش می‌کنند. کسی متوجه آن نشود.

البته بیشتر افراد انتظار ندارد که مرد مقابل هرگز اشتباهی نکند و یا ضعفی نداشته باشد ولی خود مردان مخصوصاً در برخورد با زنان نمی‌خواهند به این موضوع اذعان کنند. بر این اساس آن‌ها می‌خواهند نشان دهند که توانمند هستند.

حال، بیان ضعف‌های مرد و تمسخر او باعث می‌شود که او احساس ناامنی بیشتر کند. وقتی مرد این‌گونه ناامنی دارد جملات شما می‌تواند بر او تأثیر زیادی داشته باشند. به همین دلیل هست که خیلی از مردان می‌خواهند به زن ثابت کنند که می‌توانند کاری را انجام دهند.

مردان اگر احساس کنند که زن یا فرزندشان آن‌ها را قضاوت می‌کند احساس ناتوانی می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند ثابت کنند که همسر یا پدر خوبی هستند.

واقعیت سوم- مردان دوست دارند قدرت فراهم‌کنندگی آن‌ها حفظ شود.

بسیاری از مردان از این که زن به خاطر عدم پذیرش نقش فراهم کنندگی مرد آن‌ها را سرزنش می‌کنند اذیت می‌شوند. اگر مردی احساس کند بیشتر نقش تأمین با زن هست کم‌کم یا کناره‌گیری می‌کند یا بهانه‌گیری می‌کند.

مردان از قدیم دوست داشتند بتوانند برای زنان تکیه گاه باشند و بتوانند نیازهای آن‌ها را برآورده کنند.

بعضی از زنانی که از روانشناسی مردان بی خبرند، درآمد مرد را ناچیز می‌شمارند و این گونه نقش فراهم کنندگی او را تحقیر می‌کنند. حتی اگر زن به میزان کافی درآمد داشته باشد باز مرد دوست دارد خودش فراهم‌کننده باشد. مردان دوست دارند زن مقابلشان آن‌ها را به خاطر این که می‌توانند درآمدی داشته باشند تایید کنند. به همین خاطر نیاز هست مرد را تشویق کنید واگر در زمانی نقش فراهم کنندگی او ضعیف شده بود خود را خیلی ناراحت نشان ندهید، بلکه به او انگیزه بدهید.

فراهم کنندگی در ذات مردان نهفته است و زمانی که بتوانند چیزی را فراهم کنند احساس مردانگی بیشتری دارند. بر این اساس اگر مرد مقابل چیزی برای شما تهیه کرد ابراز خوشحالی کنید زیرا بااین شیوه احساس غرور می‌کند.

اگر مردی ساعت‌های طولانی کار می‌کند دو دلیل مهم دارد: یا می‌خواهد از منزل دور باشد تا تنش‌هایی که با همسرش دارد کم شوند یا می‌خواهد کار کند و نشان دهد که مراقب طرف مقابلش هست.

زمانی که مرد برای رضایت زن تلاش کند ولی زن توجهی نکند مرد احساس شکست می‌کند. زمانی که زن توقعاتی بیشتر از امکانات مرد دارد، مرد تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد.

زنان در مقابل فراهم کنندگی مردان چه کاری باید انجام دهند؟

۱- او را به خاطر تلاش‌هایش تشویق کنید

وقتی نزد شما از کارها و تلاش‌هایش برای پیشرفت سخن می‌گوید به احتمال زیاد نیاز به جلب نظر شما هم دارد. با گفتن عبارات تأییدی او را تشویق کنید.

در چنین زمان‌هایی پشتیبانی خود را نیز نشان بدهید. گفتن جملاتی مثل من درکت می‌کنم وکمک می‌کنم که به هدفت برسی نیروی بسیار زیادی برای مرد ایجاد می‌کند.

۲- فشار را از او دور کنید

وقتی فشارهای مالی و کاری او را اذیت می‌کنند به او روحیه بدهید و نشان دهید که او می‌تواند از پس مشکلات برآید. اگر در چنین مواقعی ناامید شوید مرد آن را به خود می‌گیرد و ناامیدی شما را دال بر ضعف خود می‌داند.

مردان بسیاری در چنین زمان‌هایی می‌گویند دوست داریم در این موقعیت‌ها زن خرج‌های غیرضروری را کمتر کند.

زن حامی زنی است که به جای این که فشار را بیشتر کند کمی از فشار مرد را کم کند. همین که شما اذعان می‌کنید که او را درک می‌کنید تا حد زیادی فشار او را کم می‌کند.

واقعیت چهارم- مردان هم احساسی هستند و کوه یخ نیستند

این واقعیت که مرد برای رضایت زن تلاش می‌کند یا از تأیید و تشویق زن خوشحال می‌شود نشان می‌دهد که بیشتر مردان هم احساسی هستند. اما نوع بیان احساس آن‌ها تا حد زیادی با زنان متفاوت است. مردان جوان و پیر نیاز به ابراز احساسات و رمانتیک بودن دارند اما گاهی فرهنگ یا نوع تربیت آن‌ها باعث می‌شود که آن گونه که می‌خواهند نباشند.

چرا مردان حرکتی نمی‌کنند؟

زنانی که از روانشناسی مردان با خبر هستند، می دانند که بسیاری از مردان رمانتیک بودن خود را به خاطر تردیدهای درونی نشان نمی‌دهند، زیرا نگران این هستند که مبادا طرد شوند و از قدرت مردانگی‌شان کاسته شود. آن‌ها تردید دارند که شاید مورد قبول قرار نگیرد. گاهی مرد برای مناسبت‌های مختلف تلاش فراوانی انجام می‌دهد ولی زمانی که با بی‌مهری زن روبرو می‌شود ناامید می‌شود و در دفعات بعد نمی‌خواهد بار دیگر این تجربه تلخ را داشته باشد.

در بسیاری از موارد تعریف رمانتیک بودن از نظر زن و مرد متفاوت است. برای مردان موارد زیر رمانتیک است.

با هم بازی کردن، فعال بودن، شادمانی زن و تایید و تشویق شدن از جانب زن.

اما زنان رمانتیک بودن را بیشتر نشان می‌دهند و گویی مهارت بیشتری در این زمینه دارند.

مطالعه بیشتر: دلایل خیانت مردان

واقعیت ۵- مردان به گونه‌ای دیگر احساس می‌کنند

به خاطر تفاوت‌های فیزیولوژیکی و جنسیتی مرد و زن دنیای متفاوتی دارند. زن ملکه انتظار ندارد به همان شیوه‌ای که خودش به دنیای عاطفی می‌نگرد همسر یا نامزدش هم به همین گونه برخورد کند.

روانشناسی مردان: دنیای متفاوت احساسات مرد و زن

زنان احساسات متفاوتی با مردان دارند. وقتی در رابطه مشکلی پیش می‌آید اغلب زنان به تکاپو می‌افتند و دوست دارند در مورد آن حرف بزنند، در حالی که اغلب مردان از صحبت در مورد آن پرهیز می‌کنند.

تصور کنید زن وارد منزل می‌شود و مرد را می‌بیند که ناراحت در گوشه‌ای نشسته است فوراً نگران می‌شود و می‌گوید چی شده؟

مرد: هیچ

زن: از دست من ناراحتی من متوجه می‌شوم.

مرد: گفتم که هیچی نیست! میذاری راحت باشم؟

زن: نگران‌تر می‌شود و می‌گوید نه من می‌دانم تو به خاطر……….. از دست من ناراحتی

مرد: گفتم نه!

مردان تمایل چندانی به ورود به دنیای احساسات ندارند و می‌خواهند فوراً موضوع را حل کنند یا از آن فرار کنند.

جان گاتمن می‌گوید: اغلب مردان ترس دارند که در گرداب احساساتی وارد شوند که زن‌ها به راحتی در آن حرکت می‌کنند.

زنان وقتی با مشکلی مواجه می‌شوند دوست دارند در مورد آن حرف بزنند ولی مردان دوست دارند فوراً آن را حل کنند یا به کار دیگری بپردازند. زنان به ارتباطات و روابط بین افراد حساس‌تر هستند.

وقتی به بازی بچه‌ها نگاه می‌کنیم متوجه این تفاوت می‌شویم. پسرها با هم دعوا می‌کنند ولی فوراً می‌خواهند آن را حل کنند و دوباره بازی کنند اما دخترها اگر با هم بحثشان شود بازی را رها می‌کنند و در مورد آن موضوع با هم صحبت می‌کنند و شاید حتی گریه کنند. یعنی برای پسرها خود بازی مهم است ولی برای دخترها نوع ارتباط و احساس آن‌ها.

در دخترها شروع بحث یعنی پایان بازی ولی در پسرها بحث باعث رقابت بیشتر می‌شود. دخترها وقتی گریه می‌کنند مورد توجه قرار می‌گیرند ولی پسرها وقتی گریه می‌کنند مورد سرزنش قرار می‌گیرند. بنابراین پسرها خود را کنترل می‌کنند که مبادا گریه کنند. پسرها حتی ترسشان را هم پنهان می‌کنند و وانمود می‌کنند که نترسیده‌اند اما دخترها در مورد ترسشان با هم حرف می‌زنند.

به همین خاطر هست که در بزرگسالی زنان و مردان با هم متفاوت هستند. زنان به راحتی احساسات خود را بیان می‌کنند اما مردان از آن دوری می‌کنند و این عامل بسیاری از مشاجرات مردان و زنان است؛ چون زنان فکر می‌کنند مرد هم باید مثل خودشان بنشیند و ساعت‌ها در مورد احساساتش حرف بزند یا احساسات آن‌ها را درک کند. زمانی که زن متوجه می‌شود که مرد این گونه نیست ناامید می‌شود.

امیدوارم که با این نکات اندکی از روانشناسی مردان آگاه شده باشید.

فرزاد میراحمدی نویسنده: سیاست های زنانه به سبک هرا

برای مشاوره با استاد میراحمدی در مورد روانشناسی مردان می توانید با موسسه ذهن موفق در ارتباط باشید.

مطالعه بیشتر: راه های جذب مرد


منبع: zehnemovafagh.com