مرجع تست های دقیق روانشناسی و شخصیت شناسی
psychologytest.fileon.ir

دقیق ترین تست شخصیت شناسی

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 06 مهر 1401 ساعت 21:32

تست MBTI چیست؟

یک تست شخصیت‌شناسی معتبر است که بر اساس نظریات کارل یونگ روانشناس برجسته، طراحی شده است. MBTI شخصیت افراد را به 16 دسته تقسیم می‌کند و با طرح سوالاتی به آن‌ها کمک می‌کند تا درباره شخصیت خودشان بیشتر یاد بگیرند و درک درستی از توانمندی‌های خود داشته باشند.

تست MBTI ضمن معرفی شخصیت افراد به آن‌ها می‌گوید در چه مشاغلی می‌توانند شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشند، در کدام محیط کاری می‌توانند به راحتی به فعالیت بپردازند و چه شغل‌هایی سازگاری بیشتری با شخصیت آن‌ها دارد.

تست MBTI چه کاربردهایی دارد؟

تست MBTI کاربردهای متنوعی بسته به نوع نیاز افراد دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن اشاره شده شده است:

انتخاب شغل و مسیر حرفه‌ای

اصلی‌ترین و شاید مهم‌ترین کاربرد این تست انتخاب شغل و مسیر شغلی است. در واقع افرادی که در جستجوی شغل و استخدام هستند، می‌توانند با انجام این تست آینده حرفه‌ای دقیق‌تری برای خود ترسیم کنند.

رهبری و مدیریت کارکنان

یکی دیگر از کاربردهای مهم MBTI، برای رهبری و مدیریت کارکنان است. این تست به مدیران کمک می‌کند تا بتوانند کارکنان خود را بر اساس ویژگی‌های‌شان، در بهترین موقعیت و جایگاهی متناسب با ‌آن‌ها قرار دهند.

مشاوره تحصیلی و افزایش بهره‌وری یادگیری

مشاوره تحصیلی و شناخت عادت‌های مطالعه و یادگیری نیز دیگر کاربرد تست MBTI است. هنگامی که شناخت درستی از شخصیت وجود داشته باشد، می‌توان با انجام برنامه‌ریزی متناسب، کارایی و بهره‌وری تحصیلی را نیز ارتقا داد.

راهنمایی برای انتخاب رشته

آزمون شخصیت شناسی مایرز بریگز با ارزیابی و مشخص کردن نقاط قوت و ضعف شخصیت‌های مختلف، می‌تواند در انتخاب رشته تحصیلی نیز مورد استفاده قرار گیرد تا افراد بتوانند با شناخت ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود، بهترین تصمیم را در مسیر تحصیلی خود بگیرند.

بالا بردن احتمال موفقیت در کسب‌وکار

آگاهی ما از شخصیت خود و همچنین رفتارشناسی مخاطبان و مشتریان کسب‌وکارهای مختلف، می‌تواند وجه تمایز ما با سایر رقبا در بازار کار باشد. هنگامی که شناخت درستی از جامعه هدف خود داشته باشیم، می‌توانیم محصولات یا خدمات خود را هدفمند و آگاهانه معرفی کنیم. همچنین با شناخت شخصیت خود در MBTI و ارزیابی شخصیت دیگران می‌توان احتمال موفق بودن در مذاکرات کاری را نیز بالا برد.

افزایش کیفیت سبک زندگی و روابط اجتماعی

با شناخت درست شخصیت و تشخیص علت رفتارها و پیدا کردن علاقه‌مندی‌های متناسب با روحیات‌مان، می‌توان سبک زندگی را مطابق با ویژگی‌های خود تنظیم کرد و نهایتا رضایت‌مندی کلی از زندگی را ارتقا داد. همچنین در صورت ارزیابی درست شخصیت خود و دیگران، می‌توان از ایجاد تنش‌ها و تعارضات اجتماعی نیز کاست و روابط را به مسیری سالمی هدایت کرد.

بهبود تصمیم گیری

ارزیابی MBTI چارچوبی را به هر فرد ارائه می‌دهد که با کمک آن می‌تواند بهترین تصمیمات را بگیرد. با انجام آزمون MBTI می‌توان به درک درستی از ترجیحات شخصی رسید و با بررسی نقاط مثبت و منفی آن‌ها، بهترین تصمیم را گرفت. استفاده از آزمون MBTI به تیم‌ها کمک می‌کند تا از "گروه‌زدگی" پیشگیری کنند. گروه‌زدگی به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن افراد میل به همگرایی در گروه دارند و این موضوع، منجر به یک تصمیم‌گیری ناکارآمد می‌شود.

بهبود مهارت برقراری ارتباط و تأثیرگذاری

هر یک از ما به روش خودمان با افراد دیگر ارتباط برقرار می‌کنیم. تحلیل نتیجه تست MBTI می‌تواند به ما کمک کند سبک مورد نظر خود را در برقراری ارتباط شناسایی کنیم و به ما توانایی انعطاف پذیری و تغییر رویکرد برای برقراری ارتباط موثرتر با افراد دارای تیپ شخصیتی متفاوت را، می‌دهد.


منبع: www.irantalent.com